Heb je vragen?

Bel me dan

06-46524699

 

  • Facebook - grijze cirkel
  • LinkedIn - grijze cirkel
  • Instagram - grijze cirkel

FODMAP-dieet Bij een prikkelbare darm

February 19, 2016

 

Afgelopen dinsdag heb ik een avond scholing gehad over het FODMAP-dieet. Dit was een zeer leerzame en interessante avond.

 

Ik zal eerst even in het kort uitleggen wat het FODMAP-dieet precies inhoudt. Eigenlijk heet het dieet het FODMAP arme dieet. Elke letter van FODMAP staat voor een groep koolhydraten. Deze groepen koolhydraten kunnen eventuele klachten  veroorzaken.

Makkelijk uitgelegd komt het erop neer dat deze koolhydraten niet goed door de darmen opgenomen kunnen worden bij mensen met een prikkelbare darm. Dit kan leiden tot bijvoorbeeld gasvorming, verstopping en diarree.

 

De letters staan voor (het is een vertaling vanuit het Engels):

- Fermenteerbare, fermenteren betekent het vergisten van voeding door bacterieën
in je darm
- Oligosacchariden, zoals fructanen/fructo-oligosacchariden (te vinden in granen en
groenten) en galactanen/galacto-oligosacchariden (te vinden in peulvruchten)
- Disacchariden, zoals lactose (te vinden in melk)
- Monosacchariden, zoals fructose (te vinden in fruit)
- En
- Polyolen, zoals sorbitol (te vinden in gezoete producten)

 

 

Wanneer het FODMAP-dieet gevolgd wordt, worden deze groepen koolhydraten oftewel de FODMAPs vermeden. Het is de bedoeling dat deze voor een bepaalde periode, minimaal 4 weken tot maximaal 8 weken, helemaal uit de voeding worden geschrapt. Wanneer de klachten zijn afgenomen of zelfs helemaal verdwenen zijn kan worden uitgetest waar er wel en niet op gereageerd wordt. Na deze periode van eliminatie, worden heel bewust de voedingsmiddelen weer geintroduceerd aan de voeding. Dit gebeurt één voor één en in kleine hoeveelheden. Er wordt dan uit één van de groepen koolhydraten een voedingsmiddel gekozen en hiervan een kleine hoeveelheid gegeten. Blijven de klachten weg, dan kan de dag erna weer een dubbele hoeveelheid hoeveelheid gegeten worden. Nog steeds geen klachten dan op dag 3 een driedubbele hoeveelheid. Wanneer je dan geen klachten hebt, betekent dat dat je deze groep koolhydraten goed kan verdragen. Dan kan je verder met het uittesten van de volgende groep. Krijg je wel klachten is het belangrijk om te stoppen met het uittesten en 3 dagen te wachten tot het uittesten van de volgende groep.

 

Bovenstaande wordt ook wel de eliminatie-introductie fase genoemd. Het is wel verstandig om dit onder begeleiding van een dietist te doen. Dit omdat er toch veel producten vermeden moeten worden en er zo snel tekorten ontstaan. Het komt vaak voor dat men te weinig vezels binnen krijgen omdat de volkoren producten niet meer gegeten worden. Hierbij kan de diëtist helpen. Maar ook omdat het belangrijk is om deze fase erg streng op te letten. Wanneer er iets verkeerds gegeten wordt is het verstandig om te stoppen met het dieet, een week te wachten, en weer opnieuw te beginnen. Verder is het een streng dieet en lastig met boodschappen, dus ook hierbij kan een dietist die zich hierin verdiept heeft helpen.

 

Het is belangrijk om dit dieet te volgen wanneer je er echt de mogelijkheid tot hebt. Heb je bijvoorbeeld in de periode dat je dit dieet wilt gaan volgen een vakantie gepland staan en weet je al dat je dan het dieet niet gaat volgen is het niet zinvol om te beginnen.

 

Het blijkt dat 81% van de mensen die het dieet gevolgd hebben baat hebben bij het dieet en erachter zijn gekomen waar hun darmen op reageren. Ik ga zeker weten dit dieet zelf ook uit proberen en ik hoop met heel m'n hart dat ik van mijn opgezette buik afkom. Wel weet ik ook dat ik aankomende maand het dieet niet streng kan volgen door veel verjaardagen, uitjes en feestjes die ik gepland heb staan. Ik zal daarom beginnen in maart.

 

Ik zal je op de hoogte houden van mijn bevindingen en ervaringen.

 

Voor meer informatie over dit dieet kan je kijken op:

http://www.fodmap-dieet.nl

Of je kan natuurlijk contact met mij opnemen.

 

 

 

 

 

 

Please reload