Heb je vragen?

Bel me dan

06-46524699

 

  • Facebook - grijze cirkel
  • LinkedIn - grijze cirkel
  • Instagram - grijze cirkel

Vitamine D

February 22, 2017

 

Helaas kennen we in Nederland weinig zonuren. Teveel in de zon zitten is niet goed voor onze huid. Maar de zon levert ook veel positieve dingen op. Naast een goed humeur en een betere bloedcirculatie, beïnvloed zonlicht ook de aanmaak van vitamine D. Vitamine D is namelijk één van de weinige vitamines die het lichaam zelf aan kan maken. Dit kunnen wij onder invloed van zonlicht.

 

Zonlicht levert ongeveer tweederde van de vitamine D die we nodig hebben en is hiermee dus de belangrijkste bron. Naast zonlicht levert voeding ook een aandeel. Omdat we weinig zonuren kennen maar ook omdat we überhaupt te weinig buiten komen heeft een groot deel van de Nederlanders een tekort aan vitamine D.

 

Vitamine D heb je onder andere nodig om calcium uit de voeding op te kunnen nemen en op kunnen slaan in de botten. (Calcium heb je o.a. nodig voor sterke botten). Daarnaast heb je deze vitamine nodig voor je afweer en een goede werking van je spieren.

 

 

Osteoporose

 

Een tekort aan vitamine D kan leiden tot skeletafwijkingen bij kinderen, dit wordt ook wel rachitis genoemd. Bij volwassenen op latere leeftijd tot osteoporose oftewel botontkalking. Dit kan uiteindelijk leiden tot een groot risico op botbreuken.

 

 

Vermoeidheid en lusteloosheid

 

Vaak hebben mensen die een te laag vitamine D-gehalte hebben last van vermoeidheidsklachten en lusteloosheid.

 

 

Depressie

 

Er zijn steeds meer onderzoeken die aantonen dat depressie vaker voorkomt bij ouderen met een laag vitamine D-gehalte.

 

Een goede intake van vitamine D is dus erg belangrijk.

 

Omdat we in Nederland dus weinig zonuren hebben zijn er een aantal groepen mensen die goed zouden doen aan vitamine D-suppletie:

 

 

10 microgram:

  • Alle kinderen tot 4 jaar, ongeacht de voeding (borstvoeding of volledige zuigelingenvoeding) en huidskleur.

  • Mensen van 4 tot 50 jaar met een donkere huidskleur.

  • vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven.

  • vrouwen van boven de 50 jaar.

  • vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen.

 

20 microgram

  • Mensen die osteoporose hebben of in een verzorgings- of verpleeghuis wonen.

  • vrouwen ouder dan 50 jaar en mannen ouder dan 70 jaar, die weinig buiten komen.

  • vrouwen ouder dan 50 jaar, die een sluier dragen.

  • vrouwen en mannen ouder dan 70 jaar.

 

Als je een getinte of donkere huid hebt, maakt je huid minder snel vitamine D aan. Dit omdat een donkere huid meer melanine bevat (oftewel pigment), wat werkt als een natuurlijke zonbescherming.  

 

 

Voeding

 

Ik gaf eerder al even aan dat voeding ook een aandeel levert aan vitamine D. Vette vis is hierin de belangrijkste leverancier. Ook om voldoende vitamine D binnen te krijgen wordt en dus 1 maal per week vette vis aangeraden. Naast vette vis zijn vlees en eieren in mindere mate een bron van vitamine D. Tegenwoordig wordt aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten vitamine D toegevoegd. Dit gebeurt niet met oliën. Roomboter bevat van nature al vitamine D.

 

Buitenlucht

 

Verder is het goed om dagelijks wat tijd buiten te besteden. Ook als er wolken aan de lucht hangen, heeft het lichaam baat bij de frisse lucht. In mindere mate, maar toch iets, wordt er alsnog vitamine D aangemaakt. 

Naast de vitamine D-aanmaak kan een rondje buiten lopen sowieso geen kwaad. Dus hup, zorg ervoor dat je geregeld een wandelingetje maakt! 

 

Voor meer informatie over vitamine D kun je natuurlijk contact met me opnemen. 

Please reload