Heb je vragen?

Bel me dan

06-46524699

 

  • Facebook - grijze cirkel
  • LinkedIn - grijze cirkel
  • Instagram - grijze cirkel

Wintersport

January 18, 2017

In deze periode krijg ik veel vragen over hoe je een beetje op kunt letten tijdens de wintersport. Allereerst super leuk en ook goed dat je op wintersport gaat, want hé je gaat wel lekker bewegen!

 

Het probleem met wintersport is vaak dat er veel buiten de deur gegeten en gedronken wordt. Vaak wordt er tussen de middag geluncht op de piste, na het skiën nog een after ski borrel en dan nog ergens even snel wat eten. Of uitgebreid uit eten. De schnitzels, kaasfondue, enorme stukken vlees met veel saus, of apfelstudel komen vaak voorbij. Dan heb ik het nog niet gehad over de halve liters bier, glühwein, schnaps, flying hirsch of andere shotjes en de warme choco met slagroom en dan ook nog met een scheutje rum, jagermeister, baileys of wat dan ook erin.

 

Het probleem bij de wintersport ligt niet aan de beweging maar vooral aan wat we allemaal naar binnen gooien (ja gooien). We verbranden veel op de piste maar dit wordt vaak dubbel gecompenseerd met wat we allemaal opeten en drinken.

Je mag dus echt wel wat extra’s eten op deze vakantie, maar niet in onbeperkte mate als je met hetzelfde gewicht weer naar huis wilt. Hierbij mijn tips.

 

Na een dagje op de latten is de eetlust vaak groot, hoe kun je dit voorkomen?

  • Neem een goed stevig ontbijt, en dan natuurlijk niet alle vette dingen als croissantjes, spek en worstjes. Ik heb het dan over leen goede schaal yoghurt/kwark met muesli, een bord pap, brood met (mager) beleg, een eitje of eventueel pannenkoeken.

  • Neem tussendoortjes mee, als je elke 2-3 uur wat eet, kun je een echt hongergevoel voorkomen. Tussendoortjes met koolhydraten, als een banaan of ander stuk fruit, mueslireep, plak ontbijtkoek, volkoren biscuit etc.

  • Drink ook regelmatig iets, soms wordt het hongergevoel verward met dorst. Je zweet op de piste toch flink, maar vocht wordt vaak te weinig aangevuld. En dan heb ik het niet over de alcoholische versnaperingen maar meer over water, thee en koffie.

Lunch

  • Neem je eigen lunch mee. Beleg broodjes

  • Kies voor een soep, tosti, pannenkoeken of kaiserschmarrn. Een hotdog met weinig saus komt ook nog in de buurt van een van de gezondere keuzes op de pistes.

  • Je kan er ook voor kiezen om uitgebreid te lunchen en wat lichter te dineren. Opties die je dan als lunch kan kiezen zijn, pasta (zorg wel dat je ook wat groenten of salade eet), stukje vlees of vis (saus apart) met groenten en aardappel of frietjes, Probeer er wel op te letten dat je niet voor de gepaneerde dingen kiest als schnitzel of cordon blue. Dan zou je ‘s avonds iets lichts kunnen eten als soep, broodjes, pannenkoek, salade (al is er meestal trek in iets warms) etc.

Kook je zelf?

  • Stamppot is een makkelijk gerecht voor een wat grotere groep, probeer dan alleen wel te kiezen tussen spek of worst, probeer dit niet dubbelop te doen.

  • Pasta’s met groenten en stukje vlees/vis/kip

  • Gourmetten? Let op dat je niet veel brood en sausjes eet. Zorg ervoor dat je ook wat salade of groente eet en neem ook vis.

  • Kaasfondue kan beter vervanger worden door gewoon fondue met mager vlees (biefstuk, rosbief, kip, varkenshaas etc.) vis en groenten

Minder goede opties:

  • Tiroler gröstl

  • Kaasfondue

  • Germknödel

  • Bratwurst

  • Pizza

  • Schnitzel (de ongepaneerde schnitzel is overigens wel een goede keuze)

Jodelahiti 

 

En dan komen we bij de drank. Nee ik zal je geen alcoholverbod opleggen, het zou natuurlijk wel beter zijn maar… Om Anton aus Tirol of al dat gejodel te kunnen overleven heb je wel een slokje nodig.

Tips heb ik wel voor de keuzes:

  • Drink liever geen cocktails of erg zoete drankjes. Bij mixdrankjes kan je kiezen voor een light frisdrank.

  • Als je toch een warme drank wilt, laat de heisse choco staan maar kies voor thee (of jagertee) of glühwein

  • Bier en wijn leveren over het algemeen de minste kcal. Maar die halve liters verdwijnen net zo snel als sneeuw voor de zon. Probeer dus gewone biertjes of zelfs fluitjes.

  • Probeer een glas alcohol af te wisselen met glas water. Je moet wel een beetje hydrateren na als dat gesport.

  • De flying hirsch bevat helaas ook veel kcal

  • Als je dan toch shotjes wilt doen kies voor wodka, jenever, whisky en rum (de niet gezoete dranken)

  • Mijn laatste tip: DANS EN FEEST er hard op los, die calorieën moeten burnen!

 

 

 

 

Please reload